Succesvolle organisatiestrategie vraagt gedragsverandering

Succesvolle organisatiestrategie vraagt gedragsverandering

2013 02 05 Succesvolle organisatiestrategie vraagt gedragsveranderingEen verandering in organisatiestrategie is pas succesvol wanneer managers de gedragsnormen en waarden op de werkvloer veranderen. Dit stelt een onderzoeksrapport van House of Performance. Het rapport richt zich specifiek op ‘Lean’ als organisatiestrategie. Lean is gericht op het wegnemen van inefficiëntie op basis van verbeterideeën van medewerkers, waardoor klanten zoveel mogelijk waarde voor hun geld krijgen.

Desirée van Dun, adviseur bij House of Performance, doet een promotieonderzoek aan de Universiteit Twente naar gedrag van medewerkers en leidinggevenden dat effectief is binnen de Lean strategie. Van Dun: “Het viel me op dat er nauwelijks onderzoek is gedaan naar gedrag en leiderschap in Lean organisaties, terwijl dit onderwerp bij veel organisaties hoog op de agenda staat. Bij die organisaties hoor ik regelmatig dat men het moeilijk vindt om de methoden van Lean op de lange termijn vol te houden. Vaak verzuchten managers en medewerkers dat de heersende gedragsnormen en waarden, oftewel de organisatiecultuur, tegenwerken.” Haar meerjaren onderzoek biedt inzicht in de organisatiecultuur die het beste past bij Lean.

Zowel ratio als emotie

De kern van de verandering zit in het gebruik van zowel ratio als emotie. Meestal leggen organisaties die werken met de Lean strategie de nadruk op het toepassen van de methoden en technieken. Voorbeelden zijn een dagelijkse teamaftrap over mogelijke verbeteringen (‘dagstart’), uitgebreide oorzakenanalyses (‘kaizen’) en een overzichtelijke werkvloer (door middel van de principes van ‘5S’). “Maar emotionele factoren zoals teamgevoel blijken een net zo belangrijke rol te spelen in het succes van Lean dan tot nu toe werd onderkend”, aldus Van Dun. “Het juiste teamgevoel op de werkvloer zorgt ervoor dat het bijvoorbeeld makkelijker wordt om informatie te delen, waardoor de prestaties verbeteren.”

Doel en middelen

Een teamgevoel op de werkvloer ontwikkelt zich niet zomaar. Het onderzoeksrapport stelt dat verandering pas echt goed mogelijk is wanneer managers hun eigen leiderschap, het beleid van de Human Resources afdeling, evenals de beschikbare middelen hebben afgestemd op de (nieuwe) strategie. Het klinkt allemaal logisch, maar in veel organisaties mist deze afstemming. Het grote advies is daarom: Richt de (werk)omgeving zo in dat deze de strategie ondersteunt.

Visualiseren

Het onderzoeksrapport stelt dat het helpt om u in te beelden wat u zou zien als u uzelf en uw collega’s terug ziet op een film tijdens werk. Hiermee kunt u mogelijke drempels snel en eenvoudig identificeren.

Denkt u het volgende maar eens in: u zit tussen uw collega’s. Wat gebeurt er?

1. Wat bespreken uw collega’s met elkaar?

2. Hoe kritisch zijn zij?

3. Hoe worden meningsverschillen uitgesproken?

4. Is het voor iedereen duidelijk wat het doel is van de organisatie en hun werk?

Van Dun: “Wat je ziet aan gedragsnormen op de werkvloer komt vaak voort uit hoe de organisatie is ingericht. Succesvolle organisaties besteden daarom aandacht aan afstemming van strategie, HR beleid, middelen, en het leiderschap van topmanagers. Alleen zo kan een Lean cultuur ontstaan. Het klinkt eenvoudig maar dat is in de praktijk vaak anders.”

Bron: managersonline.nl 
Datum: 05-02-2013
download artikel als pdf


Meer weten? Wij selecteerden de volgende boeken voor jou.


Aanvullende artikelen

Een aansprekend verhaal beweegt mensen

Een aansprekend verhaal beweegt mensen Een aansprekend verhaal. De ondernemer heeft het nodig om investeerders te trekken. De directeur om iedereen achter de visie te krijgen. De manager om de medewerkers te motiveren. De verkoper om klanten te binden. Het individu om met anderen te delen. Reynold Chandansingh geeft zeven tips. 1. Ken je doelgroep en kernboodschappen Kruip in de

Posted in Artikelen | Tagged , | Comments Off on Een aansprekend verhaal beweegt mensen

Betrokkenheid, productiviteit en veranderingsbereidheid leeftijdsgebonden

Betrokkenheid, productiviteit en veranderingsbereidheid leeftijdsgebonden Betrokkenheid bij het werk, productiviteit en veranderings-bereidheid van Belgische werknemers variëren met de leeftijd. Werknemers jonger dan 25 jaar zijn het meest energiek en hebben het grootste werkvermogen. Maar ook de 55-plussers doen het opmerkelijk goed. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Securex dat de aandacht wil vestigen op het belang van een leeftijdsbewust

Posted in Artikelen | Tagged , , | Comments Off on Betrokkenheid, productiviteit en veranderingsbereidheid leeftijdsgebonden

Veranderen. . . . wilskracht of verbeelding?

Veranderen. . . . wilskracht of verbeelding? “We kunnen best veranderen, als we maar willen!” Of “We moeten beter ons best doen!” Niet erg motiverend dit soort ‘aanmoedigingen’ want ze zijn vooral gericht op de wilskracht. Maar worden veranderingen nu bereikt door wilskracht of verbeelding?<?xml:namespace prefix = o /> Cultuur, structuur, visie en systemen  Organisaties die met verandering te maken

Posted in Artikelen | Tagged , , | Comments Off on Veranderen. . . . wilskracht of verbeelding?


Tools om zelf toe te passen