Leading change volgens Kotter

De 8-stappenmodel in het kort:
1. Urgentiebesef vestigen.
Voelbare noodzaak zet mensen in beweging
2. De leidende coalitie vormen.
Zorg voor leiderschap en een krachtig, deskundig team. Management is belangrijk bij de dagelijkse gang en het opleveren van geplande resultaat, maar leiderschap is belangrijker bij implementeren, omdat het verbindt, inspireert en mensen meeneemt naar de toekomst.
3. Een visie en strategie ontwikkelen
Zorg dat de vertaalslag naar medewerkers duidelijk is.
4. De veranderingsvisie communiceren
Essentieel. Doe dat niet alleen top-down, maar zorg voor een tweerichtingsverkeer.
5. Een breed draagvlak voor de verandering creëren
Betrek medewerkers bij de invulling van de verandering. Vraag om feedback.
6. Korte-termijnsuccessen genereren
Vier kleine successen. Dat motiveert en maakt zichtbaar dat de verandering werkt.
7. Verbeteringen consolideren en meer verandering tot stand brengen
Gefaseerd veranderen zorgt dat je tijd inbouwt om te consolideren. Sta bij elke stap stil bij de noodzaak van de verandering. Dat vormt een stevige basis om op door te gaan.
8. Nieuwe benaderingen verankeren in de cultuur
Imbedden van een verandering zorgt dat het onderdeel wordt van de dagelijkse gang van zaken.
artikel downloaden als pdf
Meer weten? Wij selecteerden de volgende boeken voor jou.
Handboek verandermanagement
Handboek verandermanagement Voor het succesvol afronden van organisatieveranderingsprojecten gaan organisatiekunde en veranderkunde hand in hand. De organisatiekunde laat zien welk (organisatie-)ontwerp het meest geschikt is, terwijl de veranderkunde aangeeft hoe de invoering hiervan effectief kan gebeuren. Het is van belang dat deze beide perspectieven vrijwel steeds tezamen worden benut en zo is dit ook in dit handboek doorgevoerd. Want in
Interveniëren en veranderen
Interveniëren en veranderen Dit is een boek met een vernieuwende inhoud op het gebied van interveniëren en veranderen. Het geeft een overzicht van de nieuwste interventies die gericht zijn op betekenis geven en interactie. Al deze interventies stammen uit een sociaalinterpretatief perspectief, waarin mensen met elkaar situaties duiden, visies en betekenis ontwikkelen, tot actie en handelen komen en zo vernieuwingen
Boekenpakket Verandermanagement
Boekenpakket Verandermanagement Dit pakket bevat de volgende boeken: 1. Lift – Robert Quinn 2. Bazenbargoens – Paul Verburgt 3. Organisatiedynamica – Thijs Homan 4. Het rijnlandboekje – Mathieu Weggeman 5. Leren veranderen – Léon de Caluwé 6. Het geniale dier – René ten Bos 7. Managers zijn struisvogels – Janka Stoker 8. Grootmeesters in veranderen – Herman van den Broeck
Aanvullende artikelen
Krachten voor cultuurverandering
Krachten voor cultuurverandering Auteur: Paul Kloosterman Veel managers beseffen dat ingezette koerswijzigingen en kostenbesparingen tevens een andere cultuur in hun organisatie vergen. Maar is cultuurverandering te managen? De moeizame praktijk rond concepten als ‘de lerende organisatie’ en ‘zelfsturende teams’ noopt tot bezinning. Hoe te komen tot een werkzame en werkbare agenda voor cultuurverandering? download het artikel
Ongeschreven regels in werkplaats leren ontcijferen
Ongeschreven regels in werkplaats leren ontcijferen Vrouwen denken niet zelden dat carrière maken een kwestie is van excelleren in het werk. Als je dan ook nog je gezond verstand gebruikt kan het niet meer stuk, zo menen ze. Een studie van Catalyst beweert dat de ongeschreven regels in de organisatie kennen en volgen minstens zo belangrijk is bij de uitbouw
Ik ben wél gemotiveerd! Succesvol veranderen met de Verander Motivatie Matrix
Ik ben wél gemotiveerd! Succesvol veranderen met de Verander Motivatie Matrix In het bedrijfsleven en bij de overheid worden regelmatig verandertrajecten uitgevoerd om klantgerichter te werken of de waardepropositie te optimaliseren. Door de intrinsieke motivatie van de individuele medewerkers aan te spreken kan deze verandering sneller worden gerealiseerd en kunnen de resultaten beter beklijven. In dit artikel laten we zien
Tools om zelf toe te passen
Cultuurtypering van Harrison & Handy
Cultuurtypering van Harrison & Handy Volgens Harrison moet de organisatie rekening houden met tegenstrijdige belangen tussen individu en organisatie. Voor het individu gaat het om zaken als bevrediging in het werk, veiligheid, invloed en economische opbrengsten. Voor de organisatie gaat het om overleven in een dynamische omgeving. Vaak zijn er zowel voor de organisatie als voor de individuen verschillende belangen
Test kleurendenken
Test kleurendenken Leon De Caluwé heeft een kleurenmodel ontwikkeld waarmee het mogelijk wordt op een logische wijze met elkaar in dialoog te gaan over verandermanagement. De test kan worden gebruikt om jezelf en je collega’s te typeren, het team of de organisatie te typeren en het veranderproces een kleur te geven. Sluiten de kleuren van de veranderaar, de medewerkers, de