Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com


Bevlogen werknemer presteert beter

Bevlogen werknemer presteert beter

Presteert een bevlogen werknemer significant beter dan zijn minder gemotiveerde collega? Nyenrode Business Universiteit krijgt een nieuwe leerstoel die dit gaat onderzoeken.

We belden met Willem van Rhenen, verbonden aan arbodienst ArboNed. Hij gaat de nieuwe leerstoel ‘Engagement & Productivity’ invullen.

Bevlogenheid, wat is dat eigenlijk?

“Wij gaan uit van het model waarin engagement uit drie elementen bestaat. Op de eerste plaats: hoe energiek ben je? Bruis je van de energie of ben je helemaal afgebrand? Nummer twee: hoe toegewijd ben je aan je werk? Ben je er trots op om ergens te werken of maakt het je allemaal weinig uit? Dedication dus. En dan is er nog absorption. Iets dat door sommigen de flow wordt genoemd. Dan heb je het bijvoorbeeld enorm naar je zin op je werk en vliegt de tijd voorbij. Die elementen samen zijn de som van bevlogenheid.”

En bevlogenheid leidt dus tot beter presterende werknemers?

“We weten inmiddels dat engagement samenhangt met klanttevredenheid, met de hoeveelheid verzuimdagen, met performance en productiviteit. Vraag is alleen: in hoeverre? Mijn opdracht is om de link te maken tussen engagement en het resultaat aan het einde van de rit. Wat levert een gemotiveerde en enthousiaste medewerker de werkgever nu eigenlijk op? In welke mate zorgen bevlogen werknemers bijvoorbeeld tot extra klanttevredenheid en kopen mensen dan ook daadwerkelijk meer? Dat soort zaken gaan we in kaart brengen.”

Presteert een bevlogen werknemer significant beter dan zijn minder gemotiveerde collega? Nyenrode Business Universiteit krijgt een nieuwe leerstoel die dit gaat onderzoeken.

We belden met Willem van Rhenen, verbonden aan arbodienst ArboNed. Hij gaat de nieuwe leerstoel ‘Engagement & Productivity’ invullen.

Bevlogenheid, wat is dat eigenlijk?

“Wij gaan uit van het model waarin engagement uit drie elementen bestaat. Op de eerste plaats: hoe energiek ben je? Bruis je van de energie of ben je helemaal afgebrand? Nummer twee: hoe toegewijd ben je aan je werk? Ben je er trots op om ergens te werken of maakt het je allemaal weinig uit? Dedication dus. En dan is er nog absorption. Iets dat door sommigen de flow wordt genoemd. Dan heb je het bijvoorbeeld enorm naar je zin op je werk en vliegt de tijd voorbij. Die elementen samen zijn de som van bevlogenheid.”

En bevlogenheid leidt dus tot beter presterende werknemers?

“We weten inmiddels dat engagement samenhangt met klanttevredenheid, met de hoeveelheid verzuimdagen, met performance en productiviteit. Vraag is alleen: in hoeverre? Mijn opdracht is om de link te maken tussen engagement en het resultaat aan het einde van de rit. Wat levert een gemotiveerde en enthousiaste medewerker de werkgever nu eigenlijk op? In welke mate zorgen bevlogen werknemers bijvoorbeeld tot extra klanttevredenheid en kopen mensen dan ook daadwerkelijk meer? Dat soort zaken gaan we in kaart brengen.”

Interessante materie voor werkgevers!

“Absoluut. In deze economisch mindere tijden staat het in de hand houden van kosten enorm in de picture. Als je gaat doorrekenen wat minder productieve werknemers de maatschappij kosten, dan is dat gigantisch. Ik schat op jaarbasis tussen de vijf en zes miljard euro. Bovendien stromen weinig enthousiaste medewerkers sneller uit. Met het oog op de verwachte krapte op de arbeidsmarkt wil je dat als werkgever voorkomen.”

Werkgevers dienen hun werknemers dus vooral te motiveren.

“Steek meer tijd in het ondersteunen van de werknemer dan in het verlagen van de werkdruk. Op die manier krijg je namelijk veel meer werk verzet. Stop je energie dus niet teveel in het elimineren van de slechte mensen, maar probeer juist om mensen in hun kracht te krijgen. Dat loont.”

Wanneer mogen we de eerste resultaten verwachten?

“We hebben de eerste lijnen inmiddels uitgezet. We verwachten over een jaar de eerste uitkomsten van het onderzoek te kunnen presenteren.”

Bron: mt.nl

Auteur: John van Schagen 

Datum: 3 september 2010 

download artikel als pdf

 

Gert Jan Schop

70% van de verandertrajecten mislukt. Als optimist denk ik dan: dus 30% slaagt. In mijn werk ben ik continu op zoek naar die succesfactoren. Op praktijkcaseveranderen.nl heb ik één casus helemaal uitgewerkt. En verrijkt met interessante modellen, tools en artikelen. Lees, zoek, verdwaal, laat je inspireren!

Wat kan ik voor je betekenen?

Als adviseur, verandercoach, trainer of facilitator (etiket maakt mij niet uit) ondersteun en begeleid ik jou en/of je organisatie graag bij ontwikkel-en verandertrajecten. Bij de opzet, voorbereiding of implementatie. Contact? Stuur mij een mail: info@praktijkcaseveranderen.nl.