Afkicken van een verslaving. Leerpunten voor verandermanagement.

Afkicken van een verslaving. Leerpunten voor verandermanagement.

2014 01 07 Achterstallige onderhoud op werknemers funest voor verandertraject 1In de Harvard Business Review van juli / aug 2014 een erg interessant en nieuw perspectief op organisatieverandering. Geschreven door Keith Ferrazzi. Hij verkent hoe we kunnen leren van succesvolle verslavingsprogramma’s als het gaat om hoe als organisatie te veranderen. Hoe kom je van een alcohol of drugsverslaving af? Hoe doen succesvolle programma’s dat? Een interessant lijstje, dat een combinatie maakt tussen direct handelen en inzicht. Dat lijkt een slimme mix, aangezien verandering in organisaties snel kan stranden in de gesprekken OVER de verandering, zonder daarin daadwerkelijk iets te DOEN.

Tjip de Jong zet de punten op een rij:
– Er gaat helemaal niets gebeuren als iemand niet wil veranderen (readiness to change).
– Het is belangrijk oude gewoontes te vervangen voor nieuwe.
– Organiseer ondersteuning uit je netwerk waardoor “druk” ontstaat om te veranderen.
– Een maatje of sponsor maakt commitment sterker en helpt om resultaten te boeken en te delen.
– Vorm een netwerk zonder hiërarchie wat helpt als katalysator voor de gewenste verandering.
– Het werkt om omgevingen te vermijden waar het oude gedrag nog vertoond wordt.
– Continue reflectie (naar jezelf kijken) is cruciaal.
– Verandering in praktijk brengen zorgt voor de daadwerkelijke doorbraken.
– Vier klein succes! Wat werkt, hoe klein ook verdient aandacht.
– Het doel van je activiteiten is vooruitgang, geen perfectie.

Bron: managementsite.nl

Auteur: Tjip de Jong

Lees het hele artikel.


Meer weten? Wij selecteerden de volgende boeken voor jou.


Aanvullende artikelen

Een aansprekend verhaal beweegt mensen

Een aansprekend verhaal beweegt mensen Een aansprekend verhaal. De ondernemer heeft het nodig om investeerders te trekken. De directeur om iedereen achter de visie te krijgen. De manager om de medewerkers te motiveren. De verkoper om klanten te binden. Het individu om met anderen te delen. Reynold Chandansingh geeft zeven tips. 1. Ken je doelgroep en kernboodschappen Kruip in de

Posted in Artikelen | Tagged , | Comments Off on Een aansprekend verhaal beweegt mensen

Betrokkenheid, productiviteit en veranderingsbereidheid leeftijdsgebonden

Betrokkenheid, productiviteit en veranderingsbereidheid leeftijdsgebonden Betrokkenheid bij het werk, productiviteit en veranderings-bereidheid van Belgische werknemers variëren met de leeftijd. Werknemers jonger dan 25 jaar zijn het meest energiek en hebben het grootste werkvermogen. Maar ook de 55-plussers doen het opmerkelijk goed. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Securex dat de aandacht wil vestigen op het belang van een leeftijdsbewust

Posted in Artikelen | Tagged , , | Comments Off on Betrokkenheid, productiviteit en veranderingsbereidheid leeftijdsgebonden

Veranderen. . . . wilskracht of verbeelding?

Veranderen. . . . wilskracht of verbeelding? “We kunnen best veranderen, als we maar willen!” Of “We moeten beter ons best doen!” Niet erg motiverend dit soort ‘aanmoedigingen’ want ze zijn vooral gericht op de wilskracht. Maar worden veranderingen nu bereikt door wilskracht of verbeelding?<?xml:namespace prefix = o /> Cultuur, structuur, visie en systemen  Organisaties die met verandering te maken

Posted in Artikelen | Tagged , , | Comments Off on Veranderen. . . . wilskracht of verbeelding?


Tools om zelf toe te passen